Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneering
- Teemaplaneringu algatamine
- lähteseisukohad
- teemaplaneeringu eelnõu avalik väljapanek
- teemaplaneeringu kooskõlastamine ja arvamuste avaldamine
Muhu Vallavolikogu algatas oma 15.11.2023. a otsusega nr 123 Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneeringu ja jättis algatamata keskkonnamõjude strateegilise hindamise.
Teemaplaneeringu algatamise eesmärgiks on Muhu valla üldplaneeringus käsitletud transpordivõrgustiku muutmine püsiühenduse tarbeks reserveeritud trassikoridoride osas ning ettepaneku tegemine Saare maakonnaplaneeringu muutmiseks antud küsimuses. Kavas on loobuda konkreetsete trassikoridoride reserveerimisest. Hetkel reserveeritud trassikoridoride aladel jääksid kehtima samad ehitus- ja kasutustingimused nagu ümbritsevatel aladel. Alale täiendavate tingimuste seadmist ei kavandata ning piirkonna arendus toimub üldiste maakasutustingimuste alusel.
Teemaplaneeringu planeeringuala paikneb Muhu vallas Võiküla ja Kuivastu küla territooriumil hõlmates hetkel üldplaneeringus püsiühenduse trassikoridoride tarbeks reserveeritud ala. Planeeringuala suurus on ligikaudu 78 ha. Planeeringuala asendiplaan.
Teemaplaneeringu koostamisel on kohalikul omavalitsusel kohustus kaaluda KSH algatamise vajadust. Detailplaneeringuga kavandatava tegevuse eeldatava keskkonnamõju olulisuse väljaselgitamiseks koostas Muhu Vallavalitsus KSH eelhinnangu. Lähtudes eelhinnangu tulemustest, asjaomaste asutuste seisukohtadest, ning asjaolust, et teemaplaneeringuga ei kavandata planeeringualale uute objektide rajamist ega keskkonnaohtlikke tegevusi ning planeeringu elluviimine ei too kaasa olulist maakasutuse muutust, mis võiks omada olulist negatiivset mõju keskkonnale, asus Muhu Vallavolikogu seisukohale, et kavandatava tegevusega ei kaasne olulist keskkonnamõju, mida peaks hindama läbi keskkonnamõjude strateegilise hindamise.
Teemaplaneeringu algatamise ja KSH algatamata jätmise otsus.
Teemaplaneeringu algatamise ja KSH algatamata jätmise otsuse eelnõu osas esitasid seisukohad Keskkonnaamet, Muinsuskaitseamet, Transpordiamet ja Regionaal- ja Põllumajandusministeerium.
Teemaplaneeringu lähteseisukohad
Muhu Vallavalitsus on koostanud Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneeringu lähteseisukohad.
Transpordiameti 28.12.2023 e-kiri
Muisnuskaitseameti 14.12.2023 kiri nr 5.1-17.5/2253-1
arvamuse esitaja | arvamus | Muhu valla seisukoht |
Transpordiamet | TP eelnõuga tutvutud, ettepanekuid ei esitata. | Võetud teadmiseks. |
Keskkonnaamet | TP-ga tutvutud. 10.11.2023 kirjas nr 6-5/23/20901-2 esitatud märkustega on arvestatud, täiendavad ettepanekud puuduvad. | Võetud teadmiseks. |
Regionaal- ja Põllumajandusministeerium | Planeeringu vormistamisele ja ülesehitusele esitatavate nõuete kohaselt tuleb planeeringus eristada planeeringuga määratavaid maakasutus- ja ehitustingimusi ning alusandmeid. TP joonist tuleb täpsustada ning selgelt eristada alusandmed planeeringulahendusest. | Ettepanekuga arvestatakse, TP joonist muudetakse vastavalt ettepanekule. |
Saaremaa Vallavalitsus | Planeeritava otsuse mõju Saaremaale ja saarlastele on laiaulatuslik ning ei ole otstarbekas võimalikku tulevast püsiühenduse rajamist keerukamaks muuta. Põhjendatud on kõikide trassikoridoride alade reserveerimine, kuid valmis kompromissiks, kus reserveeritakse vähemalt ühe trassikoridori ala. Arvestades tehtud uuringuid ettepanek säilitada Kuivastu sadamast põhjapoole jääv trassikoridor. Leevendava meetmena ettepanek teha riigiga kokkuleppe, mille kohaselt peaks riik vähemalt 10 aastat ette teatama, kui püsiühenduse rajamine reaalsuseks saab. Reserveeritud trassikoridoride alasid saaks kasutada ajutiste ehitiste ja rajatiste püstitamiseks. | Ettepanekut ei arvestata, kuna piirang ei ole õiglane maaomanike suhtes ning võimaliku püsiühenduse rajamine on riiklik prioriteet, mille lahendamiseks ja parima trassikoridori leidmiseks on õige planeeringuliik riigi eriplaneering. Eriplaneeringus tuleb kaaluda erinevaid alternatiive ning parimaks võib osutuda valik, mida üldplaneering ei käsitle. Seega ei ole asjakohane ega ka maaomanike suhtes võrdne kohtlemine reserveerida alasid, millest ükski ei pruugi osutuda valituks. TP seletuskirja täpsustatakse kaalutluste osas. |
Vastavalt PlanS § 85 esitas Muhu Vallavalitsus avalikustamise järgselt täiendatud teemaplaneeringu asjaomastele asutustele ja isikutele kooskõlastamiseks ja arvamuse andmiseks.
Kooskõlastav organisatsioon (link arvamuse avaldusele või koosõlastuskirjale) | Kooskõlastuse sisu kokkuvõte | märkused kooskõlastuse esitaja tingimuste täitmise kohta |
Keskkonnaamet 25.03.2025 | Keskkonnaamet on varasemalt esitanud seisukoha teemaplaneeringu algatamise ja KSH algatamise vajalikkuse kohta oma 10.11.2023 kirjaga nr 6-5/23/20901-2, milles tõi välja et planeeringuala kattub vähesel määral Väinamere hoiuala ja Natura 2000 võrgustiku aladega ning koostatud eelhinnangut tuleb vastava infoga täiendada. Keskkonnaamet tutvus teemaplaneeringu eelnõuga ning veendus, et 10.11.2023 kirjas esitatud märkustega on eelhinnangu täiendamisel arvestatud. Kooskõlastamiseks esitatud teemaplaneeringu seletuskiri (nt ptk 2.3) ei käsitle taaskord kattuvust Väinamere hoiualaga, küll aga kajastub see põhijoonisel. Palume seletuskiri viia vastavusse põhijoonisega. Keskkonnaamet kooskõlastab teemaplaneeringu tingimusel, et teemaplaneeringu seletuskirjas täpsustatakse planeeringuala kattuvust Väinamere hoiualaga. | KOOSKÕLASTATUD Seletuskirja ptk 2.3 lisatud info Väinamere hoiuala kohta. |
Saaremaa Vallavalitsus | Varasemalt on Saaremaa Vallavalitsus avaldanud teemaplaneeringu kohta arvamust 30.12.2024 kirjaga nr 5-2/5916-2, kus tehti ettepanek reserveerida teemaplaneeringus vähemalt üks trassikoridori ala (Kuivastu sadamast põhjapoole jääv trassikoridor), mida ei arvestatud. Maakonnaplaneering on eelkõige vahend majandusarengut toetava ettevõtlus- ja elukeskkonna kujundamiseks. Saarte elu- ja majanduskeskkonna säilitamiseks on vajalik kiire ja usaldusväärse ühenduse olemasolu saarte ja mandri vahel. Kuna maakonnaplaneering väljendab kogu maakonna huvisid, sh Saaremaa valla, kui Saare maakonna suurima omavalitsuse huvisid tuleks püsiühenduse trassikoridoride osas arvestad ka Saaremaa vallavalitsuse seisukohti, mitte ainult trassikoridoride asukoha osas asjassepuutuvate kohalike omavalitsuste ja riigi seisukohtasid. Saaremaa Vallavalitsus leidis, et maakonna-planeeringu eesmärkide täitmiseks on vajalik kiire ja usaldusväärse ühenduse olemasolu saarte ja mandri vahel, mida võimaldab püsiühenduse loomine. Saaremaa Vallavalitsuse hinnangul on püsiühenduse trassikoridoride reserveering osa maakonna-planeeringu terviklahendusest. Vallavalitsus on seisukohal, et riigi eriplaneeringu koostamise lõpetamisest olenemata ei peaks püsiühenduse teemat ja trassikoridoride ala reserveerimist maakonnaplaneeringust välja jätma, kuna ei ole välistatud, et tulevikus tekivad riigil rahalised võimalused nii eriplaneeringu lõpuni viimiseks kui ka püsiühenduse rajamiseks. Tänase teemaplaneeringuga tekitatakse olukord, kus tulevikus on püsiühenduse planeerimine ja rajamine märkimisväärselt keerulisem kui seni. Saaremaa vald leidis, et enne üleriigilise planeeringu lahenduse koostamist ja seal püsiühenduse osas seisukoha võtmist ei peaks maakonnaplaneeringut trassikoridoride reserveeringute osas muutma. Saaremaa Vallavalitsus jättis teemaplaneeringu PlanS § 85 lg 1 ja § 73 lg 4 alusel kooskõlastamata, kuna vallavalitsuse hinnangul ei ole maakonnaplaneeringu muutmisel teemaplaneeringuga tagatud maakonnaplaneeringu terviklahenduse elluviidavus pärast maakonnaplaneeringu muutmist. | KOOSKÕLASTAMATA Muhu Vallavalitsus ei nõustu Saaremaa Vallavalitsuse arvamusega planeeringu elluviidavuse kohta ega vajadusega kitsendusi maakonnaplaneeringus säilitada. Muhu Vallavalitsuse selgitused ja põhjendused on toodud Muhu Vallavalitsuse 07.05.2025 kirjas nr 7-3/178-6 |
Lääneranna Vallavalitsus | Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneeringu osas täiendus- või muudatusettepanekuid ei ole. Anname teada, et Lääneranna valla üldplaneeringu eelnõu sisaldab ettepanekut Lääne maakonnaplaneeringust 2030+ Suure väina püsiühendusele reserveeritud trassikoridoride eemaldamiseks. | KOOSKÕLASTATUD |
Transpordiamet | Teavitasime 19.07.2023 kirjaga nr 7.2-1/23/13964-2, et meil puuduvad vastuväited üldplaneeringu teemaplaneeringu algatamiseks ja maakonna-planeeringu muutmise põhjendatud ettepaneku tegemiseks Suure väina püsiühenduse kohta. Kooskõlastame Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneeringu. | KOOSKÕLASTATUD |
Riigi Kaitse-investeeringute Keskus | Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus kooskõlastab Muhu valla üldplaneeringu Suure väina püsiühenduse trassikoridoride teemaplaneeringu eelnõu märkusteta. | KOOSKÕLASTATUD |
Maa- ja Ruumiamet | Tutvunud esitatud materjalidega, märgime, et Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi 23.12.2024 kirjas 14-3/3708-3 tehtud märkustega on arvestatud. Palume teemaplaneeringu lahenduse kohta küsida arvamust ka Kliimaministeeriumilt, kelle ülesandeks Vabariigi Valitsuse seaduse kohaselt on liikluskorralduse, transpordisüsteemide, liikuvuse ja liikuvusteenuste planeerimine ja plaanide elluviimine, liiklusohutuse suurendamine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine. | KIRJAS ESITATUD ETTEPANEKUGA ON ARVESTATUD NING KÜSITUD KLIIMAMINISTEERIUMI ARVAMUS |
Kliimaministeerium | Kliimaministeerium lähtub selles asjas Planeerimisseaduse § 85 lõikest 2. | EI SOOVI ARVAMUST AVALDADA |
Elering AS | Elering AS nimetas planeeringualale ja selle lähedusse jäävad Eleringi poolt hallatava taristu ja tõi välja, et nimetatud objektide puhul tuleb arvestada kaitsevööndiga, kus on piiratud tegutseda. Kõik ristumised Eleringi taristuga ja kaitsevööndis planeeritavad tegevused tuleb kooskõlastada Eleringiga. Teavitati ka võrguarengutest - Eleringil on käsil Eesti-Läti neljanda ühenduse planeerimine. Võimalik trassikoridor läbib Suure väina püsiühenduse planeeringuala. | KIRJAS POLE PLANEERINGULAHENDUSE OSAS ARVAMUST AVALDATUD Edastatud info on teadmiseks võetud |
05.06.2025