31.07.24

 

Andmekaitsetingimused Muhu Vallavalitsuses 

Muhu Vallavalitsus kui ametiasutus (edaspidi vallavalitsus) töötleb isikute andmeid seaduse ja nende alusel antud õigusaktidega kohalikule omavalitsusele ja tema asutustele pandud ülesannete täitmisel ja täitmiseks. Isikuandmete töötlemisel lähtume Euroopa Parlamendi ja Nõukogu Määrusest (EL) 2016/679, isikuandmete kaitse seadusest ja muudest andmekaitset reguleerivatest õigusaktidest ning Andmekaitse Inspektsiooni juhistest . 

Oma tegevuse käigus kogub ja töötleb vallavalitsus isikuandmeid ja isikute eraelu puudutavat teavet. Seadused on isikuandmete ja eraelu puudutava teabe menetlemiseks ja töötlemiseks näinud ette kitsendused. 

Tulenevalt avaliku teabe seadusest on vallavalitsusel kohustus teatud osa dokumentidest ja teabest internetis avaldada või muul viisil igaühele kättesaadavaks teha. Vallavalitsuse sisemise töökorraldusega püüame teha kõik, et eraelu võimalikult vähe riivataks ning avaliku teabe seaduses asutusesiseseks teabeks tunnistatud isikuandmed ei satuks kolmandate isikute valdusse. 

Alljärgnevalt on välja toodud, millisel eesmärgil vallavalitsus isikuandmeid ja eraelu puudutavat teavet töötleb ning kuidas vastavaid andmeid kaitstakse või avalikkusele kättesaadavaks tehakse.
 

Peamised isikuandmete töötlemisega seotud ülesanded 
 
Isikuandmete töötlemise aluseks on üldjuhul isiku enda algatus (taotlus, avaldus, märgukiri, teabenõue jne – edaspidi nimetatud kiri) või isiku pöördumine vallavalitsuse või omavalitsusorganite poole. Isiku algatuseta või osaluseta töötleb vallavalitsus isikuandmeid ainult siis, kus seadus näeb vastava õiguse avaliku ülesande täitmiseks ette.

Isikuandmed, mida töötleme sotsiaaltööga seotud teenuste osutamisel, vastavalt esitatud taotlusele ning lähtuvalt sisust, on: ees- ja perekonnanimi, isikukood, telefon, e-post, sotsiaalne seisund, majanduslik toimetulek, elukoht, seadusjärgsed ülalpidajad ja leibkonnaliikmed, pangakonto number, elusündmust tõendav dokument, õppimise jätkamist tõendav dokument.
 
Isikuandmeid (nimi, aadress, kontaktandmed) kasutatakse kirja saatjale vastamiseks, õigus- või haldusakti edastamiseks ning haldus- või väärteomenetluses täiendava teabe saamiseks vajaliku informatsiooni taotlemisel kirja adressaadiga kontakti saamiseks. Asja menetlemiseks ning dokumendi kättetoimetamiseks kasutatakse aadressiandmeid, mida menetlusosaline on ise vallavalitsusele avaldanud või mis on kättesaadavad rahvastiku- või äriregistrist. 
 
Isikuandmetega dokumente säilitatakse vastavalt vallavalitsuse dokumentide liigitusskeemis märgitud säilitustähtajale. Säilitustähtaja ületanud dokumendid hävitatakse. Statistikat ja asutuse tegevuse kokkuvõtteid avaldame umbisikuliselt, isikunimedeta ja kontaktandmeteta. 

Vallavalitsus telefonikõnesid ei salvesta. 

Isikuandmete avalikkusele kättesaadavaks tegemine 

Isikuandmed avalikustatakse ainult juhul, kui avalikustamise kohustus tuleneb seadusest. Kõik ametlikud kirjad (nii saabunud kui ka välja saadetud) registreeritakse vallavalitsuse elektroonilises dokumendiregistris Webdesktop, mille avalikule vaatele on kõikidel juurdepääs valla veebilehelt www.muhu.ee. 
 
Avaliku teabe seadusest lähtuvalt märgitakse dokumendiregistrisse kirja saatja ja saaja kohta nimi, aadress ja muud kontaktandmed. Dokumendiregistri avalikus vaates kajastub füüsilise isiku puhul märge „Eraisik", kirja saatjate ja saajate aadressid ja kontaktandmed registri avalikus vaates ei kuvata. Kui kirja sisu ei sisalda isikuandmeid või teavet, mis annab aluse dokumendile juurdepääsupiirang kehtestada, on kiri avaliku teabe seaduse alusel dokumendiregistrist kõikidele kättesaadav. Kirja saatja võib kirjas avaldada, et ei soovi kirja dokumendiregistri kaudu avalikustamist. 
 
Vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse seadusele avaldatakse volikogu ja valitsuse määrused Riigi Teatajas. Volikogu määrused, otsused, istungite protokollid ja valitsuse määrused, korraldused ja istungite protokollid avalikustatakse ning need on kättesaadavad kõigile isikutele dokumendiregistri vahendusel.   
Kui valitsuse õigusakti või protokolli sisu on asutusesiseks kasutamiseks mõeldud teave, siis õigusakti või protokolli ei avalikustata. Õigusakt avalikustatakse koos isikuandmetega juhul, kui vastav kohustus tuleneb seadusest. 
 
Vastavalt haldusmenetluse seadusele on vallavalitsusel õigus dokumendi resolutiivosa (dokumendi osa, millega kedagi kohustatakse midagi tegema) avaldada kas üleriiklikus või kohalikus ajalehes või interneti väljaandes "Ametlikud Teadaanded". 

Dokumendi resolutiivosa avalikustatakse, kui 
1. dokument on vaja kätte toimetada enam kui sajale isikule; 
2. puuduvad andmed menetlusosalise aadressi kohta või kui menetlusosaline ei ela teadaoleval aadressil ja tema tegelik viibimiskoht ei ole teada ning dokumenti ei ole muul viisil võimalik kätte toimetada; 
3. haldusakt on vaja avalikult teatavaks teha ja haldusakt ei kuulu avaldamisele Riigi Teatajas. 

Interneti väljaandes "Ametlikud Teadaanded" avalikustab vallavalitsus isikuandmeid ka juhul, kui seda näeb ette eriseadus või selle alusel antud õigusakt (vt Riigi Teataja seadus, Ametlike Teadaannete põhimäärus). 
 
Vastavalt avaliku teabe seadusele andmekogudes, mille pidaja on vallavalitsus, isikuandmeid ei avalikustata, v.a juhul, kui isikuandmete avaldamise kohustus tuleneb seadusest. 
 
Isikuandmete kolmandatele isikutele, sealhulgas teistele asutustele edastamine 
 
Eraisikutele edastatud või eraisikutelt saadud dokumendid on valdavalt juurdepääsupiiranguga, kuna õigusaktidega sätestatud nõuetest lähtuvalt sisaldab isiku kiri selle saatja või saaja elukohaandmeid, telefoninumbrit, e-posti aadressi jne. Eelloetletud andmeid loetakse isiku eraelu puudutavaks teabeks ning see ei kuulu kolmandatele isikutele avalikustamisele (v.a kui isiku nime või kontaktandmeid on kasutatud juriidilise isiku või asutuse esindajana). Muu kirjas märgitud teabe osas sõltub juurdepääsu piiramine dokumendi sisust. Võimalikud juurdepääsupiirangute alused sätestab avaliku teabe seadus. 
 
Vallavalitsus väljastab juurdepääsupiiranguga dokumendi asutusele või isikule, kellel on otsene seadusest tulenev õigus seda küsida (nt kohtueelne menetleja, kohus, järelevalveasutus jms). Kui vallavalitsusele saadetud kirjale vastamine on teise asutuse pädevuses, siis edastab vallavalitsus avaliku teabe seaduse alusel selle vastavale asutusele, informeerides sellest ka kirja saatjat.  
 
Kui kirjaga, mis on vallavalitsusele saadetud või vallavalitsusest väljastatud, soovitakse tutvuda teabenõude korras (alus avaliku teabe seaduse 3. peatükk), analüüsib vallavalitsus teabenõude saamisel, kas taotletavat dokumenti saab muutmata kujul väljastada või tuleb seda töödelda nii, et juurdepääsupiiranguga teave ei satuks kolmandate isikute valdusse. Igal juhul kaetakse väljastatavas dokumendis kirja saaja või saatja kontaktandmed (aadress, e-posti aadress, telefoninumber). Vallavalitsus avaldab isikuandmeid ainult asja menetlemiseks ning menetlusega seotud isikutele minimaalselt, s.o asja lahendamiseks hädavajalikus mahus. 
 
Vastavalt isikuandmete kaitse ja haldusmenetluse seadusele võimaldatakse haldusmenetluses menetlusosalistel toimiku ja dokumentidega tutvuda vallavalitsuses ametiisiku juuresolekul. Ametiisik peab tagama, et dokumentidega tutvumisel ei avaldata teiste menetlusosaliste eraelu puudutavaid andmeid. 

Kandideerimine vallavalitsuse teenistusse 

Vastavalt avaliku teenistuse seadusele täidetakse ametiasutuse teenistuskohad üldjuhul avaliku konkursi korras. Konkursi aluseks on avaliku teenistuse seadus ja Muhu Vallavolikogu 20.09.2023 määrus nr 34 „Muhu Vallavalitsuse põhimäärus". 
Kui töökoht täidetakse avaliku konkursi korras, tuleb lähtuda eelnimetatud normdokumentidest.  

Värbamisprotsessi läbiviimise eesmärgil kogub ja töötleb vallavalitsus vastutava töötlejana järgmisi tööle kandideerijate isikuandmeid: 

a) isiku identifitseerimist võimaldavad andmed – eelkõige ees- ja perekonnanimi, sünniaeg ja vanus;

b) kontaktandmed kandidaadiga kontakteerumiseks – nt e-posti aadress, telefoninumber, aadress;

c) uue ametniku sobivuse hindamiseks vajalikud andmed – kvalifikatsiooni ja enesetäiendamist ning töökogemust puudutavad andmed, näiteks andmed hariduse, läbitud koolituste ja varasema töökogemuse kohta jms.  

Kandidaadil on õigus saadud teabega tutvuda ja esitada omapoolsed selgitusi või vastuväiteid.

Kandidaatide andmed on juurdepääsupiiranguga info, millele kolmandad isikud (sh pädevad asutused) saavad juurdepääsu ainult seaduses sätestatud juhtudel.

Kui mittevalituks osutunud kandidaat annab selleks eraldi nõusoleku, võib vallavalitsus tema andmeid kasutada tööpakkumiste tegemiseks tulevikus. Mittevalituks osutunud kandidaatide andmeid säilitatakse vallavalitsuses õigustatud huvi alusel ka võimalike õigusvaidluste lahendamise eesmärgil. Mõlemal juhul säilitatakse mittevalituks osutunud kandidaadi kandideerimisdokumente üks aasta alates äraütlevast otsusest.  

Õigus tutvuda enda andmetega                                                                                                                 

Igaühel on õigus küsida vallavalitsuselt enda kohta käivaid isikuandmeid ning teavet ja õigus tutvuda kõikide tema kohta kogutud andmetega. Seda õigust võib piirata üksnes seaduse alusel.

Lähtuvalt isikuandemete kaitse seadusest on igal isikul õigus saada teada: 
1. milliseid isikuandmeid tema kohta vallavalitsuses kogutakse ja on kogutud 
2. millisel eesmärgil ning millisele seadusele või muule õigusaktile tuginedes tema andmeid töödeldakse 
3. millistele isikutele või asutustele on tema isikuandmeid edastatud 
 
Enda andmete töötlemise kohta on vallavalitsuselt võimalus saada informatsiooni või tutvuda andmetega, mida Teie kohta on kogutud, järgmiselt: 
1. pöörduda suulise järelepärimisega telefoni teel (vallasekretäri või sekretär-registripidaja) või ametniku vastuvõtul 
2. esitada kirjalik taotlus (Keskuse, Liiva küla, Muhu vald 94701, Saare maakond; e-post: kantselei@muhu.ee) 
3. taotleda teabenõude korras Teie isikuandmetega dokumentide väljastamist 
4. tutvuda Teie isikuandmetega dokumentide või registritega vallavalitsuses koha peal
Surnud isiku andmeid on õigus taotleda pärijal. 
 
Isikuandmete väljastamiseks peab vallavalitsus olema veendunud, et tegemist on just selle isikuga, kellel on õigus vastavaid andmeid saada. Seetõttu peab andmete taotleja vajadusel oma isikusamasust või andmete taotlemise õigust  tõendama. Ametnikul on õigus küsida täiendavaid tõendeid veendumaks, et andmeid küsib selleks õigustatud isik.  

Lähtuvalt isikuandmete kaitse seadusest väljastab vallavalitsus nõutavad isikuandmed või põhjendab andmete väljastamisest või teabe andmisest keeldumist taotluse saamise päevale järgneva viie tööpäeva jooksul. Olenevalt taotletavatest andmetest võib eriseadus isikuandmete kohta teabe ja isikuandmete väljastamise korra suhtes näha ette erandi.

Teabenõude korras väljastatakse taotlejale tema isikuandmetega seotud dokumentide koopiad või väljatrükid või juhendatakse isik avalikustatud teabe juurde. Teabenõue täidetakse viivituseta, kuid mitte hiljem kui viie tööpäeva jooksul nõuetekohaselt esitatud teabenõude registreerimisele järgnevast tööpäevast. Kui teabenõuet on vaja täpsustada või kui teabe väljaselgitamine on aeganõudev, võib vallavalitsus teabenõude täitmise tähtaega pikendada kuni 15 tööpäevani. Tähtaja pikendamisest koos põhjendustega teavitatakse teabenõude esitajat.

Vallavalitsus keeldub dokumentidega koha peal tutvumise võimaldamisest ja dokumentide või teabe väljastamisest juhul, kui see võib:

1. kahjustada teiste isikute õigusi ja vabadusi, eraelu puutumatust või isikuandmete kaitset

2. takistada kuriteo tõkestamist või kurjategija tabamist või raskendada tõe väljaselgitamist kriminaalmenetluses 
3. ohustada lapse põlvnemise saladuse kaitsmist 

Riiklikest registritest, millesse andmeandja on vallavalitsus (Eesti rahvastikuregister, Pereregister, sotsiaalteenuste- ja toetuste andmeregister; majandustegevuse register, riiklik ehitisregister, riigi maakataster, kinnistusraamat, Eesti Hariduse Infosüsteem, Haigekassa, kohustusliku kogumispensioni register, e-toimiku infosüsteem) saab enda kohta käivaid andmeid kontrollida ka riigiportaali www.eesti.ee e-teenuse (rubriik "Kodanikule") kaudu. 

Igal isikul on õigus nõuda enda või oma esindatava (eestkostetava) ebaõigete isikuandmete parandamist. Selleks tuleb kas suuliselt või kirjalikult teha vastav tähelepanek vallavalitsusele. Asjakohase teabe võib edastada kas asja menetlevale või menetlenud ametnikule või vallavalitsuse üldkontaktidele (tel +372 453 0672, e-post: kantselei@muhu.ee või postiaadressil Keskuse, Liiva küla, Muhu vald 94701 Saare maakond). Paranduste tegemiseks võib vallavalitsus nõuda täiendavaid tõendeid. 

Kui isikuandmete töötlemise nõue ei tulene seadusest, peab vallavalitsus isikuandmete töötlemiseks saama Teilt vabal tahtel kirjaliku nõusoleku. See on põhjus, miks erinevatele preemiatele, konkurssidele esitamiseks või valla veebilehel või valla ajalehes isikuga seotud andmete edastamiseks või avalikustamiseks on vaja ka vastava isiku nõusolekut. 

Kui vallavalitsusel ei ole Teie isikuandmete kasutamiseks enam (nt andmete säilitamise tähtaeg on lõppenud) seaduslikku alust, kuid Te leiate, et andmete töötlemist jätkatakse, võite nõuda andmete kasutamise lõpetamist või andmete kustutamist.

Videojälgimissüsteemi kasutamine 

Isikute ja vallavalitsuse vara kaitseks rakendab vallavalitsus teatud juhtudel videovalvet. Videovalve kasutamisel lähtub vallavalitsus Muhu vallavanema 31.10.2022 käskkirjast nr 43 „Muhu valla jälgimisseadmestiku kasutamise kord". 

Videojälgimissüsteemi alast teavitatakse teavitussiltide kaudu.  

Videovalvekaameras asuvat salvestist säilitatakse maksimaalselt 2 kuud.   

Kui Te soovite teavet videosalvestise kasutamise kohta või esitata taotlus enda andmete väljastamiseks või õiguslikust alusest tulenevalt oma andmete kustutamiseks, esitage taotlus e-postile andmekaitse@muhu.ee

Muhu vallale osutatakse andmekaitseteenust lepingu alusel, andmekaitsespetsialistiga saab ühendust e-posti aadressil andmekaitse@muhu.ee.  

Kui olete seisukohal, et vallavalitsuse poolt teda puudutavate isikuandmete töötlemine on vastuolus isikuandmete töötlemist reguleerivate õigusaktidega, on Teil õigus pöörduda Andmekaitse Inspektsiooni või mõne muu isiku elu- või töökoha asukoha järgse pädeva järelevalveasutuse poole. 

 

Muudetud: 26.07.2024

 

Toimetaja: AVE TOOMSALU